11/7火【算数「1当たりの数と九九」】
【算数「1当たりの数と九九」】
算数の時間は、九九の問題作りに取り組んでいます。
2~7の段が終わり、今日は8の段の問題作りに取り組みました。
問題作りは、タブレットを使って行っています。
中には、ただのかけ算ではなく、今まで学習した「かさ」を使って、何リットル何デシリットルでしょう?などの問題を作る児童もいます。
問題作りには「一つ当たり」や「ずつ」といったかけ算の鍵になる表現に慣れ、使い方を理解できるという利点があります。
残りの段は2つ、2年生でのかけ算の学習もあとわずかです。
これからも長~くつきあうことになるかけ算です。しっかりマスターさせたいです。
~*~*~*~*~*~*~
【English】
Warm up: "What’s your name?" around the room. Kids asked each other up and down the rows. "What did you eat/drink today?" We clarified the difference in the verbs [eat] and [drink] and they always enjoy my reactions. "I ate donuts!" "Ehhhhhh?" "Lucky!" "How do you feel?" "I feel happy!"
Next, we played a joke about my story being a very scary bear story. But they laughed a lot when they saw that it was actually a very cute bear story. We sang one little finger and the students put it on the body part I called out. Put it on your nose! Then a fast and slow version of eyes ears mouth and nose elicited more laughter.
Finally, a park scene with numbered anatomy. I can smell flowers. What am I? Number 7! A nose! Do you have 3 noses? No, I have 1 nose. We laughed at the question many times. 3 heads? No, I have one head.