menu

5/2火【漢字の形と音・意味】

【国語「漢字の形と音・意味」】

国語では、漢字の学習を進めています。
今日は「化」「花」「貨物」など同じ部分があり、同じ音を持つ漢字を集めてみました。
最初、今までに習った漢字を思い出して、ノートに書いていきました。

IMG_3782

すぐに見つけられなかったので、次に教科書の最後に載っている「六年間に習う漢字」を見て探しました。

同じ部分、同じ音の漢字を3つ以上探すこと、6年生までに習う漢字を条件にしていたことが難しかったようですが、教科書で探して見つけることができました。

見つけた漢字を黒板に書き、みんなに知らせる時には、多くの6年生が手を挙げて発表しようとしていました。

IMG_3781

よく使う漢字の組が黒板に書かれた時には、思わず「なるほど!」と納得する場面も見られました。

IMG_3785

今日の漢字学習に関心を持ち、自ら進んで課題に取り組む様子が見られました。

・・・・・・・・・・・・・・・・・・・

【English】
 “What did you do today?”
We began with greetings and introductions, feelings and our names, age, where we live and what we like. They enjoyed answering with happy voices.

I introduced insect cards and read the Very Hungry Caterpillar which the class repeated in its entirety. “He ate 4 red strawberries”.

We looked at food cards and did pair work asking each other “What did you eat/drink today? What did you do today?” I studied English today. Finally we did color cards and pair work asking “What color do you like? Finishing with A Beautiful Butterfly, lots of laughter and Farewell English.


ページ上へ